Dift Blog Disruptive Marketing Disruptor Eva D S Solidariteitsprijs Jep Bert Pieters Artikel Flanders Dc Advertising Artikel Interview

Disruptie, originaliteit, ongepast, creatief … waar ligt de grens tussen deze woorden?

27 mei 2019 . 6 min read

Een kwestie van eigen mening. Soms liggen deze termen ver uit elkaar, maar soms is de lijn ertussen zeer vaag. Dat mochten wij met DIFT zelf ondervinden.

‘Je bent een kalf als je melk drinkt’, geniaal statement toch? Maar daar dacht de JEP helaas anders over. Alhoewel het woord ‘helaas’ hier te betwisten valt. “De veroordeling zorgde ervoor dat de campagne veel succesvoller was dan we gehoopt hadden”, zegt Bert.

Maar waar ging heel deze commotie nu eigenlijk over? Heel simpel: disruptie. Een term waar verschillende opvattingen over zijn. Mensen denken vaak (onterecht) dat disruptie uit het niets komt. Maar het valt beter te omschrijven als: ‘het versnellen van een fenomeen dat al langer aan de gang was.’ Het is een kwestie van iets dat onder de oppervlakte leeft, bloot te stellen aan de maatschappij. En voila, dat deden wij ook! Het promoten van plantaardige varianten voor melk hebben wij met DIFT in een creatief jasje gestoken. Maar blijkbaar zijn wij zo een fervente melkdrinkers dat daar niet mee gesold mag worden. Desondanks staan wij nog steeds steevast achter onze campagne. Want daar draait het toch om, niet? Geloven in wat je maakt.

Moet je dan altijd tegen iemands schenen schoppen om een statement te maken?

“Neen, dat hangt af van het product natuurlijk, maar als je campagne een hoge maatschappelijke relevantie heeft, dan mag je wel eens tegen de schenen schoppen. Je mag de behoudsgezinde secties van de bevolking wel eens aanspreken met je boodschap”, zegt Bert.

Waar de grens tussen origineel en aanvaardbaar juist ligt, zal steeds een persoonlijke kwestie blijven. Maar via disruptieve marketing die grens aftasten, kan soms geen kwaad. Waarom zou anders de uitspraak “living on the edge” bestaan, huh?

In MT Magazine gaven verschillende communicatiemanagers uitgebreid hun mening over disruptieve marketing. Je kan het hele artikel hier lezen: Mt Magazine Disrupter Marketing.

Deel dit artikel
loading...