Header Dift Media Zwart Rgb

DIFT Media

“Never waste a good crisis”, zei Winston Churchill ooit. “We stampen een nieuw merk uit de grond in 2020”, zegt DIFT. We maken vanaf nu nieuwe media. Geen klassieke televisie of radio, maar beeld en geluid met een twist.

Ben je op zoek om je merk te versterken op een vernieuwende manier? Dan moest je sowieso al bij ons zijn, maar nu hebben we een nog groter aanbod om dat te realiseren. We zetten in op podcasts, video, audiowandelingen, augmented reality, live-evenementen of een mix van alle bovenstaanden.

20201120 Louise Carton Dift Project Header

Podcast Louise Carton: Gérard & ik

Louise Carton is één van de grootste talenten uit de Belgische atletiek van deze generatie. Drie keer Belgisch kampioen veldlopen, één keer Europees kampioen, Olympische Spelen in Rio en ze werd ook uitgeroepen tot Sportbelofte Van Het Jaar in 2016. Voor de buitenwereld is Louise een succesverhaal, maar achter de schermen verliest ze al jaren de controle. Ze worstelt met een eetstoornis. En ze is lang niet de enige in de topsport. Mentale gezondheid bij atleten is een veel te onderbelicht deel van prestatie en het mag nu eens gedaan zijn met daar onnozel over te doen. Klik hier voor het volledige verhaal.

We doorbreken het taboe rond eetstoornissen in de topsport met de vierdelige podcast Gérard & ik.
De Morgen is onze mediapartner voor dit project. 

Vanaf 24 november elke dinsdag een nieuwe aflevering exclusief op De Morgen of via hun app.

IKEA - Leap Year Of Sustainability

20-21 is voor IKEA het meest duurzame jaar ooit, hun Leap Year Of Sustainability. CEO Jesper Brodin - de grote baas van IKEA wereldwijd dus - gaf elk land de opdracht om hun concrete stappen op vlak van duurzaamheid aan hem te presenteren. IKEA België wou er bovenuit springen en dus kwamen ze bij DIFT aankloppen.

DIFT Media koos voor een audio first-verhaal. We hebben een presentatie gemaakt in de vorm van een minipodcast, met een vertelstem, sprekers en quotes ertussen. Om het geheel ook visueel aantrekkelijk te maken, hebben we slowmotionbeelden toegevoegd. Geen klassieke video dus, maar audio met een visuele ondersteuning. 

De presentatie viel in de smaak viel in Zweden. Dit was hun feedback:

“Het is zeer vlot gelopen en iedereen was dolenthousiast! Het verschil met de andere landen was zeer groot, en dan spreek ik enkel over de vorm. En dit bedoel ik echt positief. Dus dikke proficiat en bedankt voor al jullie harde werk.”

Wij blozen nu niet snel, maar hier kregen we het toch wel warm van. We maakten een Vlaamse en Franse versie voor de Belgische winkels. De Engelse (internationale) presentatie vind je hieronder. 

Stad Antwerpen

Weet je nog? De straten die overhoop lagen. Gebakken lucht voedde de magen. Hoeveel dagen we wel niet hebben gewacht. Weet je nog? Vrijheid is geen zekerheid. Om de 76ste verjaardag te vieren van de bevrijding van Antwerpen, vroeg de stad aan DIFT Media om een minidocumentaire te maken over de bevrijding en vrijheid. Meer info vind je hier.

Revive

Revive is een vastgoedontwikkelaar die op een duurzame manier kwalitatieve en betaalbare woonbuurten creëert. Een thuis in de stad, met een minimale ecologische voetafdruk. Ze wilden een originele manier om hun visie naar buiten te brengen. Dus maakte DIFT Media een audio first-verhaal van hun manifesto. We hebben oprichter Nicolas en CEO Alexandre laten vertellen over Revive en wat ze zeggen versterkt met achtergrondgeluiden. Zo komt het gebabbel wat meer tot leven. De audio is dus perfect een product op zichzelf. Voor wat visuele ondersteuning, hebben we ook slowmotionbeelden toegevoegd.

Dilemma 44 - 45

Op 4 september 1944 bevrijdden de geallieerden de stad Antwerpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat zorgt voor een groot volksfeest na vier jaar bezetting door de Duitsers. Maar dan duurde het nog enkele maanden vooraleer de oorlog er volledig op zat. Het bleven onzekere tijden want er vielen nog steeds bommen op de haven van Antwerpen, vrienden en familie zaten nog steeds in concentratiekampen, er was amper eten en de stad lag in puin. Het Vredescentrum vroeg aan DIFT Media om hierover een interactieve les te maken voor het secundair onderwijs.

Schermafbeelding-2020-11-16-om-10.59.39_201119_163548.png#asset:4268

Wij kozen voor - hoe kun je het raden - audio. We maakten een interactieve website vol geluidsfragmenten, getuigenissen, foto’s en video’s. Dat alles lieten we aan elkaar praten door MNM-presentatrice Dorianne Aussems. Zij is de stem van het dagelijkse Generation M, een radioshow over alles wat je op en naast de speelplaats hoort. Daarnaast is ook geboren en getogen in Antwerpen. Ze leek ons de geknipte persoon om dit stoffige onderwerp hip te maken. 

Dorianne neemt de jongeren mee doorheen de geschiedenis en pauzeert nu en dan eens met een actueel dilemma. Onderwerpen die vandaag ook nog relevant kunnen zijn. Bijvoorbeeld: Zou jij eten stelen om te overleven? De leerlingen krijgen enkele minuten om te debatteren en gaan dan verder.

Iconobelge - AntwerpPhoto

AntwerpPhoto is een internationale fotobiënnale in de Handelsbeurs van Antwerpen dat het allernieuwste van de fotografiewereld etaleert en waar deze zomer de tentoonstelling Iconobelge loopt.

Op Iconobelge vind je een straffe selectie van spraakmakende Belgische modefotografie. DIFT Media, in samenwerking met AntwerpPhoto, dompelt je graag volledig onder in deze beleving en daarom creëerden we een vierdelige podcastreeks. In elke aflevering wandel je met een mode-expert doorheen Iconobelge. Zo nemen topstyliste Ellen Monstrey, topmodel Kim Peers, topfotografe Lieve Blancquaert en ontwerpster Jasmien Van Loo je mee doorheen hun favoriete werken en vertellen ze vanuit hun expertise wat die foto’s net zo intrigerend maakt.

Beluister hier je alle afleveringen en vind je de werken die de experten bespreken. 

Antwerp Photo Foto 2

Open Tijdens Lockdown - deBuren

De coronacrisis heeft de hele wereld als bij donderslag verrast en stevig door elkaar geschud. Hierdoor ging de grens tussen Vlaanderen en Nederland opnieuw dicht: buren en familie werden van elkaar gescheiden en ondernemers moesten op zoek gaan naar creatieve oplossingen om hun cliënteel en zaak te behouden. Hoe hebben die ondernemers dat aangepakt? DIFT Media gaat in opdracht van deBuren op pad om de meest originele en hoopgevende verhalen te verzamelen. In deze vierdelige podcast ontdek je de meest creatieve oplossingen uit de retail-, horeca-, cultuur- en IT-sector. 

Beluister hier alle afleveringen van de Open Tijdens Lockdown podcast. 

Koen Naert - Europees Kampioen Marathon

Koen Naert won in 2018 de titel van Europees kampioen marathon in Berlijn. Hij liep toen een persoonlijk record van 2:09.52. Hij  was één van de vele topatleten die in een rechte lijn naar Tokio 2020 liep. De wereld heeft klappen gekregen en wat een mijlpaal moest zijn in het leven van al die atleten, werd een donker gat. Hoe gaat iemand daarmee om? DIFT Media brengt in opdracht van sportsDC het leven van Koen in kaart tijdens de coronacrisis met een driedelige podcastreeks.

De podcast valt te beluisteren op SoundCloud, Spotify en koennaert.be

Timewalker - Vooruit

Meer dan honderd jaar geschiedenis in een levendige onthaalruimte. Daar mochten we van Vooruit volledig ons ding mee doen. En DIFT doet toevallig niks liever. Onder de noemer ‘Verken Vooruit’ stellen we voor: Timewalker. Het is een beweegbare teletijdmachine die je doorheen de geschiedenis van Vooruit kunt schuiven en zo laat je alle hoogtepunten van de voorbije honderd jaar tot leven komen. 

20200615_Vooruit_Tijdlijn_17_3.jpg#asset:4078

Het product dat de wereld verandert - OVAM

Er zijn een pak producten die de wereld veranderen. In deze podcast duiken we samen met de ontwerpers ervan in die producten en in hoe zij naar ecodesign kijken.

Dit is een podcast voor OVAM, een Vlaamse overheidsdienst die ervoor zorgt dat we in Vlaanderen op een doordachte en milieubewuste manier omgaan met afval, materialen en bodem. De reeks maakt deel uit van de OVAM Ecodesign Awards voor studenten.

Beluister de alle afleveringen op SoundCloud en Spotify

70770150 396349161315257 3453849030243208380 N
Meerweten Bram

Benieuwd naar wat wij samen met jou kunnen maken? Stuur eens een mailtje naar bram@dift.be en hij helpt je graag verder.

O ja, we zijn ook op zoek naar goeie samenwerkingen! Ben je een freelancer of student radio/journalistiek/audio/woordkunst en op zoek naar nieuwe projecten? Laat van je horen.