DIFT - De Gentse Musea

CONCEPT • STRATEGY • BRANDING

‘t Is tijd om wat dichterbij te komen ...

en vooral tijd om De Gentse musea en Historische Huizen deze zomer een bezoek te brengen! Want geef toe: het was in het voorjaar van 2020 maar een droge lente op vlak van cultuur en ontspanning. Het coronavirus stak een stokje voor de vele exposities die de musea hadden gepland: het Van Eyck-jaar dat net uit de startblokken was geschoten en zelfs de opening van het Gents Universiteitsmuseum (GUM), moesten eraan geloven.  

Het verplichte reces betekende natuurlijk ook een uitgelezen kans om alle koppen bij elkaar te steken en na te denken over een nieuwe en vooral uitzonderlijke campagne, die mensen in de zomer naar de musea moet lokken. DIFT tekende er de strategie voor uit en creëerde met trots het campagneconcept dat de Gentse straten (en daarbuiten) zal kleuren tijdens de warme zomermaanden. 

Strategie

Gent heeft niet minder dan 10 musea. En dat is zonder de Historische Huizen mee te rekenen. Elk museum heeft daarbij zijn eigen identiteit, thema’s en community. Deze rijke variatie in aanbod zorgt ervoor dat het een echte uitdaging was om overkoepelende speerpunten te vinden die voor alle partijen werken. Maar de musea hebben wel degelijk belangrijke kwaliteiten gemeen: hier vind je een plek voor rust, ontsnapping en verwondering. Je kan je even helemaal afsluiten van de coronacrisis door in een andere veilige wereld te stappen en je leert bij terwijl je je amuseert. 

Omdat the summer of 2020 all about staycation is, maken we de bewuste keuze om als voornaamste doelgroep te focussen op de Vlaming die het altijd weer uitstelt om op citytrip te gaan in eigen land. Nu is hét moment om eerst eigen bodem te ontdekken. Daarom wordt deze campagne voornamelijk gelanceerd  in Gent en in de rest van Vlaanderen, met Brussel en Wallonië in een tweede fase. 

52_urban_poster_mockup.jpg#asset:3973

Bus-Stop-Billboard-MockUp.jpg#asset:3961

Campagneconcept

Voor het campagneconcept pakken we uit met de baseline ‘’t Is Tijd Om Dichterbij Te Komen’. Deze slagzin heeft verschillende interpretaties: we mogen eindelijk weer buiten komen en de musea vormen dan een veilige en aantrekkelijke plek om naartoe te gaan. Nu kan je de kans grijpen om even te onthaasten bij een kunstwerk, je tijd te pakken en het werk écht in je op te nemen. Anderzijds speelt de baseline ook quirky in op de social distancing-regel die alom vertegenwoordigd was - en nog steeds is -  in de openbare ruimte. Als je dan toch niet dicht bij elkaar mag komen, ga dan toch gewoon maar wat dichter bij kunst staan. Hier mag het. 

Voor het visuele luik van de campagne hebben we handig ingespeeld op de diversiteit waarin Gent zo uitblinkt. Kunst is er voor iedereen en ontlokt telkens een andere en unieke emotie. Juist die emotie spelen we uit in het design. Het campagnebeeld is een tweeluik met een close-up portret van een bezoeker die reageert op een werk dat op het andere luik te zien is. De baseline wordt hier zo letterlijk en speels gevisualiseerd. 

In het straatbeeld werken we met back to back posters, waarbij op de ene kant het kunstwerk staat en op het ander de reactie. Dit zorgt voor een extra verrassingseffect voor voorbijgangers die de andere zijde ontdekken.

De-Gentse-Musea_Logo_Zwart_RGB.png#asset:3962

Daarbij creëren we ook voor een duidelijke beeldidentiteit van De Gentse Musea met een eigen logo en baseline. Je ziet dat de ‘M’ uit het logo dient als frame voor de beelden in het posterdesign. Het ontwerp is meteen ook een template dat de musea na deze zomer opnieuw kunnen gebruiken voor toekomstige campagnes. Nu zijn de musea echt vertrokken om hun plek te claimen op de culturele kaart van Vlaanderen. 

En ook online kan dit campagneconcept een eigen leven leiden, bijvoorbeeld met een challenge. Hoe reageer je zelf op kunst? Mensen kunnen actief op zoek gaan naar hun favoriete kunstwerk in Gent, een selfie nemen van hun reactie en die delen online. 

De effectieve campagne, die wordt uitgerold door Supermachine. Zij nemen de fotografie, video en verspreiding voor hun rekening.

Laat je deze zomer dus onderdompelen in cultuur. Het moment is nu. Er staan 10 werelden voor je open vol schoonheid, emoties en verhalen. 

Team

  • Uitrol campagne Supermachine
  • Fotografie Supermachine
  • animatie Supermachine
  • Website Glue
Dift Profielen Bert

Meer weten

Als je meer informatie wilt over dit project, kan je steeds terecht bij Bert

Wil je ook samenwerken?

Heb jij ook een project voor ons? Mail dan naar Bert.