In april 2022 barstte Design Fest Gent los, een nieuw tweejaarlijks 10-daags festival dat ruimte biedt aan ontwerpers om grensverleggende ideeën te presenteren. DIFT is partner van het festival en mocht deze eerste editie van een passende huisstijl voorzien.
Design Fest Gent toont wat design kan (en ja, ook moet) zijn: onderzoekend, experimenteel en activistisch. Het festival stimuleert creativiteit en is een matchmaker voor nieuwe samenwerkingen tussen ontwerpers, kennisinstellingen, organisaties en de industrie. ‘Be wild, act & change’, luidt de baseline. Met deze wake-upcall in het achterhoofd gingen we op zoek naar een activerende, flexibele beeldtaal.
Voor het woordmerk startten we vanuit het schreefloze lettertype ‘Ginto Nord’, waarbij we een nieuwe versie creëerden van de letters D, F & G. De open vormen geven het logo zo een toegankelijke en gastvrije look. Uit de negatieve ruimte van de D en G, leidden we twee halve bollen af, die we combineerden tot een zandloper. Dit symbool versterkt de activistische visie op een speelse en toegankelijke manier.
Het festival wilt inspireren, activeren en engageren. Daarom werken we in de branding met een combinatie van voornamelijk jonge, vrolijke kleuren. Het gekozen groen en blauw representeren de duurzaamheid en ecologie die het festival naar voor wilt dragen. Het oranje draagt het activistische en eigenzinnige van Design Fest Gent in zich. De kleuren zijn fel, speels en luid. Ze vragen de aandacht van het publiek en benadrukken het edgy karakter van het festival.
Uitwerkingen
De flexibiliteit van de huisstijl toont zich in de verschillende uitwerkingen die op het festival te zien waren. Zo maakten we de bestickering voor de Wilde Route, een traject van 17 designwinkels over de hele Gentse binnenstad. Elke winkel stelde één of meer deadstocks ter beschikking aan een organisatie of designer, die er op zijn beurt mee aan de slag ging om een nieuw verkoopbaar design te ontwerpen. Tijdens Design Fest presenteerden de ontwerpers hun creaties in de desbetreffende shops.
Ook het DFG-krantje, waar alle informatie over het festival te lezen was, werd door DIFT ontworpen.

Online communicatie
Aansluitend op de branding, namen we ook de website en sociale kanalen van het festival voor onze rekening. Via Instagram en Facebook bouwden we een trouw publiek op en brachten we verslag uit voor, tijdens en na het festival. Net als de exposities en lezingen, moesten de sociale kanalen van Design Fest Gent mensen inspireren en engageren. Met verrassende content, zoals de designvisie van bekende Gentenaars, creëerden we een feed die verder gaat dan louter festivalinformatie.
In totaal mocht het festival 5291 bezoekers verwelkomen en creëerden we een follower base van 2630 designliefhebbers op Instagram en Facebook samen. Een geslaagde eerste editie dus. Tot binnen twee jaar!
