DIFT - Louise Carton

Podcast: Gérard & ik

Louise Carton is één van de grootste talenten uit de Belgische atletiek van deze generatie. Drie keer Belgisch kampioen veldlopen, één keer Europees kampioen, Olympische Spelen in Rio en ze werd ook uitgeroepen tot Sportbelofte Van Het Jaar in 2016. Voor de buitenwereld is Louise een succesverhaal, maar achter de schermen verliest ze al jaren de controle. Ze worstelt met een eetstoornis. En ze is lang niet de enige in de topsport.

In mei 2019 schreef Louise een blogpost die de sportwereld op z’n kop zette. Ze deelde onverbloemd en bloedeerlijk hoe ze zich de afgelopen jaren heeft gevoeld. Louise kwam bij onze vrienden van sportsDC aankloppen met haar verhaal en zij kwamen op hun beurt bij DIFT Media pitchen.

Maandenlang hebben we met Louise vergaderd om een plan te maken voor een podcast. Soms trok ze zich terug omdat het allemaal wat veel werd, wat alleen nog maar bevestigde hoe delicaat dit onderwerp is. En hoe persoonlijk. Want Louise wordt hiermee het gezicht van eetstoornissen in de topsport. Het gaat hier over symboliek maar ook over haar leven, haar emoties, haar kwetsbaarheid en haar littekens.

Louise heeft een duidelijk doel voor ogen: ze wil het taboe rond eetstoornissen in de topsport doorbreken. Niemand hoeft zich nog te verstoppen uit schrik voor reacties of uit schrik om een contract te verliezen. Mentale gezondheid bij atleten is een veel te onderbelicht deel van prestatie en het mag nu eens gedaan zijn met daar onnozel over te doen.

20201120_Louise-Carton_Dift-project3.png#asset:4287

We maakten vier afleveringen die telkens wat meer uitzoomen op de problematiek:

De opnames waren heftig. Onze podcastmakers Bram en Thaïs ploften ‘s avonds vaak helemaal uitgeblust in hun zetel. Het is hallucinant om te horen hoe hoog de druk in de topsport is, en tot welke extreme lengtes atleten gaan om zich te bewijzen. Stuk voor stuk zijn het verhalen over jonge mensen boordevol passie en talent die zichzelf kapot maken. Onze uitdaging was om deze moedige atleten een platform te geven en tegelijk een aangename reeks te creëren om naar te luisteren. We willen de traumatische gebeurtenissen counteren met veerkracht en moed, en zelfs hier en daar een vleugje humor. Twee emoties staan centraal: verbazing en hoop. We kaarten aan wat er fout loopt, maar leggen de focus telkens op hoe kan het beter? Het is makkelijk om met de vinger te wijzen, dus deze reeks moet inspireren en uitdagen om de toekomst beter te maken

Het was ook belangrijk om hier een groot draagvlak voor te vinden. We hebben dit project gepitcht bij enkele mediahuizen, en uiteindelijk bleek De Morgen een ideale partner. Zij schoten meteen in actie om een mediaplan op te maken met advertenties in De Morgen, HUMO en Knack. Ze ontwikkelden ook een online campagne via Facebook, Instagram en DM-app. Wij leverden fotomateriaal en copy aan, zij verwerkten die tot artwork. 

Vanaf 24 november elke dinsdag een nieuwe aflevering. Je kunt Gérard & ik tot eind dit jaar exclusief beluisteren op www.demorgen.be of via de app.

Zit je zelf met vragen over eetstoornissen? Dan kun je anoniem contact opnemen met Eetexpert, het kenniscentrum voor eet- en gewichtsproblemen.

20201120 Louise Carton Dift Project Logo

Team

  • Creatief concept DIFT
  • Productie & project management, Copywriting DIFT
  • Scenario, Montage DIFT en Thaïs Van Burm
  • Assistent audio Thaïs Van Burm
  • Stem voice-over Bram Vuylsteker
  • Opname voice-over DPG Media (Q Music)
  • Mastering audio Jesse Maes
  • Fotografie DIFT
  • Artwork, Communicatie DPG Media (De Morgen)
Dift Bram Web Meerweten

Meer weten

Als je meer informatie wilt over dit project, kan je steeds terecht bij Bram

Wil je ook samenwerken?

Heb jij ook een project voor ons? Mail dan naar Bert.