Abby

Een museum anders bekeken

In 2024 opent de eigenzinnige tentoonstellingssite Abby haar deuren in Kortrijk. Abby is niet zomaar een museum voor beeldende kunst. Het is een open huis waar je wordt uitgenodigd om anders te kijken, naar kunst, identiteit, jezelf en elkaar. En laat dat nu helemaal in ons straatje passen. We namen dan ook graag de naamgeving, communicatiestrategie, branding en lancering voor onze rekening.

Wie is Abby?

De naam Abby is kort maar memorabel, en in alle talen betekenisvol. Als (inter)nationale voornaam voor m/v/x, als achternaam (ook in Vlaanderen) en als verwijzing naar de oude abdij: abbye, abbey, abbaye. Het is een aparte naam voor een museum, maar wel eentje die warmte en openheid uitstraalt en matcht bij de internationale uitstraling van het museum. Voor het logo lieten we ons inspireren door de monumentale architectuur van het gebouw. Het kleurenpalet maakten we net als de inhoud van de tentoonstelling divers en flexibel.

Anders Bekeken

De bouwwerken voor Abby zijn momenteel volop aan de gang, maar dat betekent niet dat er nog geen kunst te zien is. De werfwanden rondom de werken vormen de eerste tentoonstelling. Voorbijgangers kunnen er genieten van opvallende beelden die aansluiten bij de vijf pijlers van Abby: erfgoed, kunst, museum, de mens en Kortrijk. We maakten er een ware beleving van met kijkgaten, spiegels, een lenticulaire wand en thermische folie.

Ons lanceringsevent ging niet onopgemerkt voorbij. De kleurrijke werfwanden verschenen in alle grote nationale kranten. Een vliegende start voor Abby!

Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen
Contact