De Profploeg

De Profploeg is een team van doorgewinterde experten en innovatieve denkers die een bijdrage kunnen leveren aan het bekomen van meer bedrijvige kernen en bruisende buurten. Het team bestaat uit tien partijen met elk hun eigen expertise: van juridische kennis tot vastgoed tot participatie. DIFT vult hier de rol in van innovatieve (city)marketing - en communicatie-expert.

Eind 2021 konden steden en gemeenten een aanvraag indienen voor begeleiding door de Profploeg in de uitdagingen waar zij mee kampen. Dat ging over o.a. het oplossen van een mobiliteits- of parkeerprobleem, het ontwikkelen van innovatieve winkelconcepten, de make-over van een dorpsplein, het creatief uitspelen van troeven in de handelskern, … 

In totaal meldden 97 lokale overheden zich aan. DIFT was ook verantwoordelijk voor de communicatie van de Profploeg zelf.

DIFT kreeg vooral vragen rond drie thema’s: DNA, beleving en communicatie. We gingen samen met de gemeente op zoek naar een passende identiteit en bedachten creatieve acties om die uit te rollen. Afhankelijk van het voortraject van de lokale overheid en de specifieke nood organiseren we participatiemomenten via workshops, zetten we (digitale) campagnes op, stellen we randvoorwaarden voor, brainstormen we over creatieve acties, bevragen we stakeholders, werken we communicatiestrategieën - en plannen uit, …

Alle Profploeg-experten hadden een adviserende rol, waarbij elke gemeente een maximum van 16 werkdagen begeleiding kreeg. Soms gaat het over een heel klein deelfacet waar we dieper in duiken. In totaal mochten we 41 Vlaamse gemeenten ondersteunen.

Wervingscampagnes

Wervingscampagnes voor ondernemers maken een groot deel uit van ons takenpakket. Vele dorpskernen kampen met leegstand en met een gerichte campagne trokken we geïnteresseerde starters aan. In tandem met een goede startersondersteuning vanuit de gemeente. 

Dit deden we o.a. voor de steden Nieuwpoort en Dendermonde en Scherpenheuvel-Zichem.

Wayfinding

Veel gemeenten hadden nood aan een duidelijke wayfinding van toeristische trekpleisters richting hun handelskern. Wij zorgden voor creatieve concepten die ook hun identiteit weerspiegelen. Voor verschillende van hen schreven we ook subsidiedossiers om wayfinding en beleving in te zetten als hefboom voor gedragsverandering richting duurzame mobiliteit naar de kern. Een creatief concept in combinatie met beleidsmaatregelen zorgden voor succesvolle subsidiedossiers voor Veurne, Diksmuide, Leopoldsburg en Malle.

In Bilzen leiden we bezoekers naar het centrum van de stad door een kleurrijk en opvallend wayfinding concept.

Communicatiestrategie

Ook communicatiestrategie was een belangrijk onderdeel. We ontwikkelden verschillende communicatieplannen en campagneconcepten voor heel uiteenlopende doeleinden. Van een nieuw foodfestival in Oostkamp tot de groenste winkelstraat van Vlaanderen in Bredene.

Voor de gemeente Nijlen animeerden we enkele advertenties om het Nijlens kadootje te promoten.

Merkidentiteit

We mochten ook onze brandingskunsten naar bovenhalen voor verschillende projecten. Voor acht gemeenten organiseerden we strategische workshops en deden we onderzoek om hun merkidentiteit te bepalen. 

Voor het Zandkasteel van Zandhoven voerden we zelfs een totale branding uit.

Beleving

Regelmatig mochten we ook een totaalconcept uitwerken om de beleving in de handelskern te versterken. Zo vertaalden we de branding naar creatieve uitwerkingen in het straatbeeld.

Voor het Eeklo bedachten we bijvoorbeeld het totaalconcept 'Eeklo is kool'.

In de boterstad Diksmuide maakten we alle beleving aan de hand van een boterkrul.

Voor de gemeente Malle bedachten we een belevingsconcept rond hun bier 'Westmalle'. 

Partners

Fotografie voor Waregem
Kevin Faingnaert
Coördinator Consortium
Quares - Toon Dirckx
Fotografie voor Nieuwpoort
Katoo Peeters
Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen
Contact