AWEL

Een haarscherpe positionering voor Awel

Awel is een telefonische en online luisterlijn voor kinderen en jongeren. Al wie nood heeft aan een luisterend oor, kan de vrijwilligers van Awel gratis en anoniem contacteren. Deze warme organisatie is er dus voor een hele brede doelgroep, van jonge kinderen tot jongvolwassenen. En net daar knelde het schoentje. Hoe communiceer je op maat van alle kinderen én alle jongeren? Awel had dus nood aan een nieuwe merkstrategie en een duidelijke positionering.

Hanne Jacobs (stafmedewerker Communicatie): “Awel communiceert al tientallen jaren naar zowel kinderen als jongeren. Een onmogelijke opdracht. Want hoe maak je iets wat catchy is voor een zeventienjarige, maar ook pakweg leesbaar voor een zevenjarige? Door breed te communiceren, naar iedereen, bereik je uiteindelijk... bijna niemand. Opsplitsen dan? Een Awel voor kinderen en eentje voor jongeren? Ook niet zo simpel. Want een achtjarige kan zich al flink groot voelen, en een achttienjarige noemt zichzelf misschien nog een kind. De jeugd is niet in hokjes te steken, en is bovendien niet altijd eerlijk wanneer je online vraagt: "Ben je 18+?"”

“Voor Awel was het duidelijk dat we hulp nodig zouden hebben bij deze complexe oefening rond merk en doelgroep. Enter... DIFT. Met research en interactieve workshops waarbij zij zorgvuldig al onze medewerkers, iedere laag in onze organisatie betrokken, kwamen ze samen met ons tot een sterk onderbouwd merkpaspoort.”

Om een onderbouwd antwoord te bieden op hun vraag deden we een pak onderzoek naar ‘concurrenten’ en gelijkaardige initiatieven. We gingen met Awel aan de slag in een interactieve workshop. Nadien trokken we ook naar scholen om via interviews te achterhalen hoe kinderen en jongeren Awel nu ervaren. We combineerden deze kwalitatieve inzichten met een kwantitatief onderzoek (online bevraging) bij oudere jongeren.

Op basis van al deze input en inzichten stelden we een nieuw merkpaspoort op, dat we aanvulden met suggesties op vlak van communicatie, positionering en werking.

Wat de klant zegt

Hanne Jacobs: “Voortaan communiceert Awel gericht en daarmee verrassend genoeg ook meer inclusief. Want welke term je ook op iemand plakt, jongere, tiener of jongvolwassene: ieder van hen verdient een luisterend oor.”

Nog meer nieuws

Al het nieuws
Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen
Contact