Hoe we ook op straat jouw aandacht willen trekken

Vorig jaar stond in De Tijd een interessant artikel over de reclamepanelen die je in bushokjes, op straat of in het station tegenkomt. “Buitenreclamepanelen boek je vandaag even makkelijk als een banner op een website. (...) De klanten kunnen sneller en gerichter boeken en de reclameruimte creatiever en contextueler invullen.”

Een evolutie die we maar al te graag toejuichen, want bij DIFT experimenteren we volop met die out-of-home advertising. Terwijl je vroeger vaak veel geld aan offline campagnes moest spenderen gaan we nu nadenken over hoe we met een zeer beperkt budget - soms gaat het maar om één reclamepaneel - een zo groot mogelijke impact kunnen creëren.

Zo haalden we begin januari een stunt uit aan het Gentse Stadhuis. In 2017 (en nu nog steeds) wilden we meer voor Stad Gent werken (want we <3 onze stad). Een campagnebeeld ontwerpen, bijvoorbeeld, of een communicatiecampagne uitstippelen. We hadden Stad Gent een droge mail kunnen sturen. We hadden het subtiel op een of andere receptie kunnen laten vallen.

Hadden we kunnen doen, maar we besloten het anders aan te pakken. We huurden voor één week een reclamepaneel tegenover het Stadhuis om er een persoonlijke boodschap aan onze burgemeester, Daniël Termont, op te plaatsen. Op minder dan een week tijd hadden we besloten welk bord we wilden - waarna we het online hadden besteld - en hing de affiche op. Zoals het artikel in De Tijd meldde had die campagne ons evenveel tijd en moeite gekost als het aanmaken van een simpele online banner. Iets duurder, maar het was het volledig waard.

Het resultaat? Veel positieve reacties, concrete opdrachten (voorlopig wel nog niets van Stad Gent) en online nog eens een organisch bereik van 70.000 personen toen we een foto van de campagne op Facebook en Linkedin deelden.

Na het enthousiasme rond deze campagne zijn we nog verder gaan nadenken over hoe we met OOH-advertising kunnen experimenteren. Zo zaten we met projectontwikkelaar Revive rond de tafel om na te denken over hoe we de kantoren van WATT The Firms kunnen aankondigen. Aan de Nieuwewandeling in Gent komen werkplekken die te huur zijn, wat Revive natuurlijk aan zo veel mogelijk mensen wil laten weten. Vooral: de juiste mensen.

Uiteraard doen we dat aan de hand van campagnes naar nieuwe bedrijven die op zoek zijn naar een kantoor. Een groep die je prima via Google advertenties kan bereiken. Maar hoe bereik je de bedrijven die momenteel al ergens een kantoor in een traditioneler bedrijvencentrum huren en misschien willen switchen?

Je zou die mensen kunnen targetten op Facebook, maar samen met Revive wilden we nog een stap verder gaan. Daarom huurden we voor één week een billboard in de buurt van die centra - de Ghelamco Arena, bijvoorbeeld - waarom we een specifiek pijnpunt centraal stellen. Naast het huren van dit reclamepaneel sturen we ook flyers naar alle bedrijven die er zitten en gaan we online advertenties aan hen richten.

Vooral in die dubbele communicatie willen we nog meer experimenteren: een offline campagne op één specifieke plek die gevolgd wordt door online marketing gericht op mensen die er wonen, werken of passeren.

Nog meer nieuws

Al het nieuws
Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen
Contact