Waarom je over je prijs moet nadenken

In een bedrijf — of het nu een creatief bureau of een overheidsdienst is — werken is meer dan zomaar acht uur achter een computer zitten. Het is samen overleggen, ideeën delen en praten. Soms over de meest onzinnige dingen, soms iets diepgaander. Op deze plek willen we af en toe stukken en interviews plaatsen. Met mensen van DIFT of mensen naar wie we opkijken. Zonder Alwetende Wijsheden, maar met interessante bijgedachtes bij wat we doen. Deze keer: Thomas gaat met Bert in gesprek over prijszetting.

Wie ‘prijszetting’ googelt en daarna naar de afbeeldingen gaat kijken komt terecht in een stroom van infografieken en stockfoto’s. Saaie materie, lijkt het, al is Bert het daar absoluut niet mee eens.

“Nadenken over hoeveel jij — als creatieve ondernemer — en je werk waard zijn is een van de allerbelangrijkste dingen die je moet doen”, vertelt hij terwijl we koffie zitten te drinken. “Het bepaalt niet alleen of je overleeft, maar heeft impact op nog zo veel andere zaken. Voor welke doelgroep je gaat werken, bijvoorbeeld. Welke service je kan aanbieden, hoe je product eruit gaat zien, welke materialen je kan gebruiken… Kortom: of je je werk graag gaat doen of niet. Eigenlijk maakt geld dus gelukkig.”

Toen Bert als Sales Developer bij IKEA werkte was hij dagelijks bezig met het vergelijken van de prijzen. Zo deed hij heel wat ervaring rond prijszetting op, die hem nu geregeld van pas komt.

“Toen we DIFT lanceerden was van bij het begin duidelijk dat we het willen doen met en voor de mensen die we zelf leuk vinden. Zeker in de creatieve sector moet je niet met iets starten om stinkend rijk te worden, maar wel omdat je het graag doet. En daarom, zoals ik daarnet al vertelde, is het belangrijk om goed na te denken over prijszetting.”

Nadenken over de juiste prijs moet je niet op het eind van de rit doen, maar net in het begin. “Al wil dat niet zeggen dat je prijs voor altijd dezelfde zal zijn, het is iets wat altijd verandert”, zegt Bert. “Je bent er altijd mee bezig. Al is het niet per se slim om met een lage prijs te beginnen en daarna te stijgen, omdat je klanten niet meestijgen. Het is dan wel weer oké om verschillende tarieven voor verschillende klanten te hebben. Per project kijk je naar verschillende factoren: waarvoor is het bedoeld, wat zijn de noden van de klant, wat zijn de verwachtingen…?”

Vooral voor dat laatste kan de prijs die je vraagt zeer bepalend zijn. “Wanneer je een te hoge prijs vraagt loop je niet per se het risico dat je minder klanten kan hebben, maar vooral dat je niet tegemoet kan komen aan de verwachtingen. Van een Delvaux-tas, bijvoorbeeld, verwacht je ook dat die niet stukgaat na een halfjaar. En je wilt de service van die winkel ervaren. Om daarop te kunnen inspelen heb je als ondernemer meer flexibiliteit nodig, wat zeker als starter niet gemakkelijk is”, zegt Bert.

De meest logische andere fout die je kan maken is dat je te weinig vraagt, waardoor er niet genoeg geld binnenkomt.

Nog meer nieuws

Al het nieuws
Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen
Contact