arrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upcheckclipboardclosediftCombined Shapegluegoogle-plusinstagramlinkedinmailmenuselectarrow-leftarrow-righttwitteryoutube
High Five

High Five!

7 november 2017 . 7 min read

Eind september vond in Rotterdam een conferentie plaats die High Five heet en door het creatief bureau Vruchtvlees georganiseerd werd. Oude bekenden van DIFT, want in mei mochten we bij hen op bezoek komen om van elkaar te leren. We zijn namelijk een soort broertjes, want hun werk ligt in het verlengde van wat wij doen. Onze halve Hollander Thomas trok naar de Nederlandse havenstad, om er in CitizenM samen met tachtig andere enthousiastelingen naar vijf sprekers luisteren. Dit is wat hij er leerde!

Een goede conferentie organiseren is niet makkelijk. Soms zijn de keynotes te lang, te saai of zijn de mensen op het podium niet getraind om voor een grote groep te spreken. Drie pijnpunten die op High Five absoluut niet opdoken, want élke presentatie die er gegeven werd was razend interessant.

Zo kwam Lauren van der Kolk van Ace & Tate er vertellen over het belang van kunst in hun verkoop en marketing. Op zich zijn hun brillen vrij standaard, vertelde ze, maar door lokale artiesten in te schakelen bij de inrichting van hun winkels maken ze het verschil met de concurrentie. 

Ook Karlijn Machildon, het hoofd communicatie bij het hippe fietsenmerk VanMoof, benadrukte het belang van design. Dat deed ze onder andere aan de hand van een grappige anekdote. VanMoof werkt niet samen met retailers, waardoor ze hun fietsen voornamelijk via hun webshop verkopen. Geregeld versturen ze fietsen naar het buitenland, maar tijdens het transport werd aanvankelijk vaak ruw met de pakketten omgesprongen, waardoor de producten beschadigd toe kwamen. Hun oplossing was even simpel als geniaal: door een illustratie van een televisie op de kartonnen verpakking te plaatsen gingen transporteurs er plots een pak voorzichtiger mee om, waardoor één kleine aanpassing in het design VanMoof miljoenen bespaarde. Een leuk verhaal om tijdens je volgende borrel mee uit te pakken!

1 Yw Tj Cj0Y K7A Xdhisj3 Hb Jw

Misschien wel de meest interessante spreker was Yuki Kho van Homerun, een platform waar we bij DIFT ook zelf gebruik van maken. Het is de ideale tool om nieuwe werknemers aan te nemen, waardoor Yuki heel wat inkijkjes krijgt in hoe bedrijven rekruteren.

In 2025, zo vertelde ze, zal 75% van de mensen voor een job kiezen op basis van de inhoud en de sfeer die op het kantoor hangt - in plaats van het loon. ‘Purpose over paycheck’, noemde zij het. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over je employer brand. Wat maakt je uniek? En hoe wil je dat naar de buitenwereld communiceren? Bedrijfsvideo’s zijn vaak muf, maar vorig jaar hebben we er eentje voor BOSS paints mogen maken waarin we het anders aan hebben gepakt. We lieten werknemers uit verschillende afdelingen én de CEO samen lunchen en praten over hun ervaringen bij het bedrijf.

Yuki wees ook op het belang van persoonlijke en authentieke vacatures. Leer verder kijken dan een droge opsomming van ‘vereisten’, maar vertel meer over je bedrijf en de persoonlijkheid van de persoon die je zoekt. Een beetje zoals hoe wij het bij DIFT deden toen we op zoek gingen naar een office manager. Iedere week plaatsten we een tekst online waarin we onze toekomstige office manager met een televisiepersonage vergeleken.

Vervolgens is het de bedoeling die vacature onder de juiste doelgroep te verspreiden. Wie PHP-developers zoekt, doet dat best via gespecialiseerde fora en niet via vacaturesites. Of door hen specifiek te targetten via online advertenties, zoals wij deden toen we voor Colora en BOSS paints nieuwe sales verantwoordelijken gingen rekruteren.

Tot slot wees Yuki op een belangrijke, maar vaak vergeten factor: je huidige werknemers. Betrek hen van bij het begin bij de rekrutering, door onder andere samen te overleggen waar je naar op zoek bent. Of door, zoals wij bij DIFT doen, de potentiële kandidaat op kantoor uit te nodigen en eens met z’n allen samen te lunchen.

Benieuwd naar hoe we jou kunnen helpen bij je employer branding of rekrutering? Mail dan naar bert@dift.be!

Deel dit artikel
loading...